• Facebook
  • Instagram
  • Over ons
  • Blog
  • Careers
  • Contact
  • Residentieel
  • Industrieel
  • Projecten
  • Commercieel
  • WIP
  • Menu Menu
Home / Blog / Hoe zorg je voor een kort vergunningstraject?

Hoe zorg je voor een kort vergunningstraject?

5 engagementen om de doorlooptijd van een project te verkorten

Home / Blog / Hoe zorg je voor een kort vergunningstraject?

Hoe zorg je voor een kort vergunnings-
traject?

5 engagementen om de doorlooptijd van een project te verkorten

Een goede communicatie tussen lokale besturen en vastgoedprofessionals biedt de beste garantie op efficiënte vergunningstrajecten en geslaagde bouwprojecten. Daarom stelde het Netwerk Architecten Vlaanderen (NAV) in samenwerking met de Beroepsvereniging van Architecten (BVA), de Orde van Architecten en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) een charter op waarin 5 engagementen worden aangehaald die het voortraject voor vergunningen in vlotte banen kunnen leiden. Dit is een betoog waar niet met de vinger gewezen wordt, maar waar samenwerking centraal staat met het gemeenschappelijke doel om vergunningstrajecten vlotter te laten verlopen: dé succesformule om de doorlooptijd van een project te verkorten.

Vergunningstraject

Het belang van een goede communicatie tussen lokale besturen en architecten is ontegensprekelijk bij een vergunningstraject. Niet alleen tijdens de vergunningsaanvraag, maar ook tijdens het voortraject wordt er veel tijd en energie gestoken bij beide partijen om aan de regelgeving te voldoen, alsook een hoofd te kunnen bieden aan de toegenomen complexiteit van projecten.

Bij een voortraject dienen de krachten gebundeld te worden om mogelijke pijnpunten tijdig aan te kaarten en de nodige oplossingen te bieden. Een goed opgebouwd voortraject verhoogt de slaagkansen van een project aanzienlijk. De maximale termijnen waarbinnen een beslissing moet vallen bij vergunningsaanvragen zijn kort, wat het belang van een voortraject nog eens bijkomend benadrukt. Een doordacht voortraject verkort aanzienlijk de doorlooptijd van een project (van idee tot uiteindelijke uitvoering), wat een win-winsituatie is voor beide partijen. Onderstaande 5 engagementen, opgesteld door de VVSG, de BVA, de NAV en de Orde van Architecten, dienen als houvast bij stedenbouwkundige projecten om de samenwerking tussen lokale besturen en vastgoedprofessionals te bevorderen.

> Meer weten? Stel jouw vraag vrijblijvend!

  • Communicatie

    Een goede samenwerking vergt wederzijdse inspanningen. Gemeenten moeten er voor zorgen dat de huidige regelgeving en de juiste informatie gemakkelijk vindbaar en raadpleegbaar is. Architecten moeten actief op zoek gaan naar de beschikbare informatie om het dossier zo volledig mogelijk op te stellen en voor te bereiden. Bij A-projects beschikken we hiervoor over de juiste mensen met de juiste ervaring en expertise.

  • Respect voor ieders rol

    Bij het realiseren van kwaliteitsvolle ruimtelijke ontwikkelingen neemt iedere partij een specifieke rol aan. Door op een respectvolle manier overleg te plegen, kunnen de juiste oplossingen gevonden worden. Dit betekent dat lokale besturen moeten aangeven onder welke voorwaarden het voorgestelde project wél voor een vergunning in aanmerking komt en dat architecten al het mogelijke moeten doen om een zo duidelijk mogelijk projectvoorstel te formuleren.

  • Een goede voorbereiding

    Hier komen opnieuw de wederzijdse plichten naar voren om een vlot vergunningstraject te vrijwaren. De architect moet voldoende informatie verzamelen en de dossiersamenstelling opmaken volgens het normenboek. De lokale besturen moeten de juiste regelgeving kunnen duiden en elke informatievraag binnen een redelijke termijn behandelen.

  • De juiste communicatiekanalen

    De lokale besturen zullen, afhankelijk van het project, verschillende communicatiemogelijkheden hanteren om bouwprofessionals verder te helpen. Dit kan gaan van e-mail, digitale formulieren, telefonische bereikbaarheid, fysiek of digitaal overleg enzovoort. Lokale besturen moeten de communicatieflow helder toelichten aan de informatievragers en flexibiliteit tonen. De informatievragers dienen de uitgestippelde communicatietools te respecteren.

  • Een transparante dialoog

    Het organiseren van een voorbespreking tussen lokale besturen en bouwprofessionals bij een project kan dé oplossing zijn om tijdverlies te voorkomen. Beide partijen horen goed voorbereid te zijn op dit gesprek en open te zijn naar elkaar toe.

  • Communicatie

Een goede samenwerking vergt wederzijdse inspanningen. Gemeenten moeten er voor zorgen dat de huidige regelgeving en de juiste informatie gemakkelijk vindbaar en raadpleegbaar is. Architecten moeten actief op zoek gaan naar de beschikbare informatie om het dossier zo volledig mogelijk op te stellen en voor te bereiden. Bij A-projects beschikken we hiervoor over de juiste mensen met de juiste ervaring en expertise. 

  • Respect voor ieders rol

Bij het realiseren van kwaliteitsvolle ruimtelijke ontwikkelingen neemt iedere partij een specifieke rol aan. Door op een respectvolle manier overleg te plegen, kunnen de juiste oplossingen gevonden worden. Dit betekent dat lokale besturen moeten aangeven onder welke voorwaarden het voorgestelde project wél voor een vergunning in aanmerking komt en dat architecten al het mogelijke moeten doen om een zo duidelijk mogelijk projectvoorstel te formuleren. 

  • Een goede voorbereiding

Hier komen opnieuw de wederzijdse plichten naar voren om een vlot vergunningstraject te vrijwaren. De architect moet voldoende informatie verzamelen en de dossiersamenstelling opmaken volgens het normenboek. De lokale besturen moeten de juiste regelgeving kunnen duiden en elke informatievraag binnen een redelijke termijn behandelen. 

  • De juiste communicatiekanalen

De lokale besturen zullen, afhankelijk van het project, verschillende communicatiemogelijkheden hanteren om bouwprofessionals verder te helpen. Dit kan gaan van e-mail, digitale formulieren, telefonische bereikbaarheid, fysiek of digitaal overleg enzovoort. Lokale besturen moeten de communicatieflow helder toelichten aan de informatievragers en flexibiliteit tonen. De informatievragers dienen de uitgestippelde communicatietools te respecteren. 

  • Een transparante dialoog

Het organiseren van een voorbespreking tussen lokale besturen en bouwprofessionals bij een project kan dé oplossing zijn om tijdverlies te voorkomen. Beide partijen horen goed voorbereid te zijn op dit gesprek.

> Meer weten? Stel jouw vraag vrijblijvend!

Profielfoto Chris Heyvaert

“ Bij A-projects zijn we ervan overtuigd dat een goede voorbereiding in combinatie met de juiste experts de sleutel is tot succes. Zowel voor de klant als voor al de andere betrokken partijen is een korte doorlooptijd een win-winsituatie. ”

Chris HeyvaertArchitect - Zaakvoerder

Heb je bijkomende vragen, opmerkingen of dilemma’s? Bij A-projects zijn onze experts dagelijks bezig met de nieuwste technieken en installaties om een perfect evenwicht te vinden tussen kwaliteit, rendement en regelgeving. We combineren verschillende aspecten die resulteren in een aangepaste, gebruiksvriendelijke oplossing dat voldoet aan de normen van vandaag en morgen. Op die manier ontzorgen wij jou en kan je zorgeloos jouw project aan onze experts toevertrouwen. Heb je vragen of wil je graag advies inwinnen over (ver)bouwen, subsidies, nieuwe technologieën of regelgeving? Onze experts helpen je maar al te graag!

Neem contact op
Deel dit stuk
  • Deel via Facebook
  • Deel via Twitter
  • Delen via WhatsApp
  • Delen via e-mail
Melding op factuur vervangt 6% BTW-attestattest 6 btwInnovatief ruimtegebruikInnovatief ruimtegebruik als norm voor de toekomst
Scroll naar bovenzijde

Deze website maakt gebruik van Cookies.

AanvaardenConfigureren

Cookie en privacy instellingen



Hoe gebruiken we cookies

We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer je de website bezoekt, welke interacties je met de website uitvoert, om je ervaring op de website verrijken en je relatie met onze website te personaliseren/aan te passen.
Klik op de verschillende categorieknoppen voor meer informatie en enkele van je voorkeuren te wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige cookies van invloed kan zijn op de ervaring van onze website.

Essentiële cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u de diensten te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

U kunt deze cookies alsnog verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Dit heeft als gevolg dat de website u altijd zal vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

Google Analytics cookies

Deze cookies verzamelen informatie die ofwel in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat we uw bezoek aan de website volgen, kunt u tracking hier uitschakelen:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privacybeleid
Configuratie opslaan